26.06.2025

Захист прав споживачів

Споживачами фінансових послуг (далі за текстом – СФП) Компанії є фізичні особи, які отримують або мають намір отримати фінансову послугу Компанії для задоволення особистих потреб, не пов’язаних із підприємницькою, незалежною професійною діяльністю.

Права клієнтів (СФП)Обов’язки клієнта (СФП)
1) своєчасне отримання необхідної, повної, доступної та достовірної інформації про фінансову та/або посередницьку послугу та про її надавача у визначеному законодавством обсязі, достатньої для прийняття клієнтом свідомого рішення про отримання такої послуги або про відмову від її отримання;1) відповідально обирати таку послугу та ознайомлюватися із інформацією про умови та порядок її надання;  
2) належну якість отримуваної фінансової та/або посередницької послуги та обслуговування;2) враховувати власні можливості щодо виконання взятих на себе зобов’язань у зв’язку з отриманням такої послуги;  
3) конфіденційність отримання фінансової послуги та інформації про надання фінансової послуги, крім випадків, встановлених законом;3) звертатися у разі необхідності до надавача такої послуги за роз’ясненням умов надання послуги перед її отриманням;  
4) захист своїх прав, у тому числі шляхом відшкодування шкоди, завданої внаслідок порушення його прав та законних інтересів, досудового вирішення спорів щодо надання фінансових послуг, звернення до суду та інших уповноважених органів;4) надавати на вимогу надавача такої послуги достовірну та актуальну інформацію (зокрема документи, що її підтверджують), необхідну для отримання послуги та під час виконання договору, укладеного з надавачем фінансових послуг, у тому числі з метою дотримання надавачем такої послуги вимог законодавства.  
5) прийняття добровільного рішення про отримання фінансової та/або посередницької послуги або про відмову від отримання такої послуги перед її отриманням.  5) При зверненні клієнта до надавача фінансових послуг або посередника з метою отримання фінансової послуги надавач фінансових послуг або посередник зобов’язаний надати інформацію відповідно до вимог пп.1 частини першої статті 6 Закону України «Про фінансові послуги та фінансові компанії» щодо продуктів, які пропонуються в межах такого виду фінансових послуг.
 6) клієнт має також інші права та обов’язки, встановлені законом

Державний захист прав та законних інтересів СФП включає:

  • Наявність на всіх рівнях законодавчої, виконавчої, представницької та судової влади державних органів, які формують та реалізують державну політику у сфері захисту прав та законних інтересів споживачів, у т.ч. фінансових послуг.
  • Наявність державної та сучасної системи фіксації фактів порушення прав та законних інтересів усіх категорій споживачів.
  • Наявність державного контрольного органу, якій попереджає факти порушення прав та законних інтересів споживачів, проводить їх дослідження у разі настання та допомагає у відшкодування завданих збитків потерпілим.  

Законодавче забезпечення ефективного функціювання Системи захисту прав СФП включає:

  • Додержання державою зобов’язань, встановлених ратифікованими міжнародними угодами стосовно досягнення високого рівня захисту прав  та законних інтересів споживачів фінансових послуг.
  • Розробка за участю експертів громадських об’єднань СФП регуляторних актів, що сприяють реалізації їх прав та законних інтересів.
  • Прийняття на державному рівні законопроектів, які сприяють ефективному функціюванню Системи.
  • Встановлення параметрів досягнення високого рівня захисту прав та законних інтересів СФП, на підставі європейського та світового досвіду.

Ринкове сприяння захисту прав та законних інтересів СФП включає:

  • Наявність ринкових стандартів надання фінансових послуг, які відповідають законодавству ЄС.
  • Наявність органів при саморегулівних організаціях ринків фінансових послуг, які розглядають факти порушення прав та законних інтересів споживачів фінансових послуг та сприяють вирішенню досудових спорів між ними та надавачами фінансових послуг.
  • Наявність прийнятих на ринках фінансових послуг правил поведінки їх учасників та кодексів честі надавачів фінансових послуг.  

Громадський контроль за створенням умов реалізації прав та законних інтересів СФП включає:

  • Утворення на усіх ринках фінансових послуг громадських об’єднань споживачів цих послуг, за ринковою та державною підтримкою.
  • Виконання норм ст.42 Конституції України, щодо державного сприяння діяльності громадських об’єднань, у т.ч. СФП, на підставі прийняття трьохрічної державної Програми.  
  • Наявність інституту громадських контролерів за реалізацією прав та законних інтересів СФП.  
  • Участь в розробці регуляторних актів, які сприяють реалізації прав та законних інтересів СФП.

Нормативно-правові акти, які регулюють захист прав та законних інтересів споживачів фінансових послуг

Міжнародні нормативно-правові акти ратифіковані Україною:

  • Резолюція 217 A (III) Генеральної Асамблеї ООН від 10.12.1948 року «Загальна декларація прав людини»
  •  Резолюція 39/248 Генеральної асамблеї ООН від 09.04.1985 року Керівні принципи захисту інтересів споживачів”
  • Резолюція 543 (1973)  Асамблеї Європарламенту «Про Хартію захисту прав споживачів».
  • Директива 2002/65 / EC Європейського парламенту та Ради від 23.09.2002 «Про дистанційний маркетинг споживачів фінансових послуг
  • Угода про асоціацію між Україною та Європейським Союзом Угоду ратифіковано із заявою Законом №1678 від 16.09.2014 року.

Нормативно-правові акти України:

  • Конституція України, ст.42
  • Господарський Кодекс України
  • Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.1991 року  (ред. від 16.08.2022)
  • Закон України «Про захист прав споживачів» від 10.06.2023 року, якій набирає чинності через один рік з дня його опублікування, але не раніше дня припинення чи скасування воєнного стану;
  • Закон України «Про фінансові послуги та фінансові компанії» від 14.12.2021 року, введений в дію з 1 січня 2024 року;
  • Закон України «Про звернення громадян»;
  • Закон України «Про захист персональних даних»;
  • Закон України «Про інформацію»;
  • Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення”.
  • Постанова НБУ «Про затвердження Положення про авторизацію надавачів фінансових послуг та умови здійснення ними діяльності з надання фінансових послуг», затверджене Постановою Правління Національного банку України №199 від 29 грудня 2023 року (зі змінами);
  • Постанова Правління Національного банку України від 02 вересня 2022 року № 198 «Про затвердження Положення про здійснення Національним банком України нагляду за додержанням об’єктами нагляду законодавства України про захист прав споживачів фінансових послуг та обмежених платіжних послуг, вимог щодо взаємодії зі споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості та внесення зміни до Положення про здійснення Національним банком України безвиїзного нагляду на ринках небанківських фінансових послуг».